tisdag 24 april 2012

"Jag ska bara, sa Alfons..."

Skolporten tar sig tid till
påfyllnad.
Något som det ofta talas om när det gäller läraryrkets utmaningar är hur man som lärare ska hinna med allt. Utöver själva pedagog-rollen så ingår mycket annat som många upplever tar tid från huvuduppdraget. Jag tänker att det här med att "hinna", att lyfta blicken och inte stirra sig helt blind på enskilda detaljer, eller att faktiskt ta sig tid till att inhämta ny kunskap, nya intryck eller bara lite välbehövlig energi är något som många av oss skulle behöva bli bättre på. Och inte bara i yrkeslivet. Utan även i privatlivet.

Vi måste sluta vänta på rätt tillfälle - "jag ska ta tag i det här sen" är en mening som yttras relativt ofta av mig och mina kollegor. Men när kommer det där ultimata ögonblicket egentligen? Kommer verkligen tidpunkten att uppstå av sig själv, bara så där liksom? Nej, jag tror att vi måste ta eget ansvar för att det ska hända. Våga säga nej till sådant som tar tid från det vi anser viktigast och prioriterat just nu.

Gunilla Bergströms Alfons Åbergs favvouttryck
"jag ska bara" är också mitt favvouttryck.
Om jag anser att jag faktiskt precis idag tisdag den 24 april måste få tid till att läsa boken Gilla! (av Brit Stakston och Erik Wagner) för att den kommer att ge mig inspiration och input som kan vara viktiga för mitt jobb - ja, då får jag själv ansvara för att ta den tiden. Och inte låta andras agenda styra min agenda. På Skolporten har vi nyligen infört månatliga Kunskapsmöten - just av den anledningen att vi behöver vika tid åt kunskapsinhämtning som annars inte hinns med. Eller, vi tror iallafall att vi inte hinner med det annars - om det stämmer eller inte ska jag låta vara osagt.
Så, nu ska jag ta och sätta mig lite bekvämt och läsa Brits och Eriks bok om sociala medier. Fast just det, innan jag tar tag i det ska jag bara...


/Sandra

Inga kommentarer: