måndag 11 juni 2012

Lärarutbildningens roll kring lärarlegitimationen?

Jag satt i helgen som en "fluga på väggen" och lyssnade till en konversation vid bordet bredvid mig på fiket. Där satt 3 tjejer, varav två stycken studerade till lärare.
Samtalet böljade fram och tillbaka, men plötsligt spetsade jag öronen när tjej nummer 1(som inte pluggade till lärare) ställde frågan till sina kompisar om vad lärarlegitimationen var för någonting egentligen.
Nu blir det intressant tänkte jag - och var nyfiken på de svar som skulle komma.
En av tjejerna svarade först att det var något som de skulle få efter att de varit klara en stund. Och den andra fyllde på med att det fick de när de fått lite erfarenhet.
Inväntade ytterligare svar - men icke. Nu hade de pratat färdig om detta.
Jag förstod på den senare diskussionen som handlade om hur de skulle gå tillväga för att få upp sina löner att hade ca en termin kvar innan de skulle möta verkligheten.

Då kom min buss och jag hoppade på den, samtidigt som jag inte kunde släppa mina tankar och frågor kring varför de svarade som de gjorde. Var de inte mer insatta? Ville de inte prata mer om det med den kompisen? Eller vad det nu var...?

Det jag nu undrar är ju förstås vilken roll som lärarutbildningen spelar i detta med lärarlegitimation? Vilket ansvar vilar på deras axlar för att förbereda inför introduktionsåret? Och vilket ansvar vilar på lärarutbildningen så att det går bra för de nya lärarna under sitt introduktionsår?

Om du vet om några goda exempel på detta så kontakta mig gärna så sprider jag vidare. Och om jag möter på dessa tjejer igen så lovar jag att fråga dem mera och prata med dem.

Må bäst,
Therese

1 kommentar:

Gunilla Nordin, Trapets Media sa...

Intressant. Den eventuella okunskapen hos de blivande lärarna visar att det inte kan bli för mycket information. Artikeln om lärarlegget i "Din karriär Lärare" borde alltså repriseras i höst, då dessa tjejer också tycks bli målgrupp för den!