torsdag 3 oktober 2013

I love undervisning

Jag tycker om att prata undervisning. Jag tycker undervisning är viktigt. Just för att jag tycker att lärande är viktigt! För mig är undervisning och lärande två sidor av samma mynt. Trots att jag vet att lärande naturligtvis sker även utan undervisning. Lärande sker överallt och hela tiden i en ständigt pågående process. Och trots att jag vet att undervisning kan bedrivas utan (målrelaterat) lärande. Det här var, för övrigt, anledningarna till att jag fick lära mig att man inte ska säga undervisning utan lärande under min lärarutbildning. Jag använder i alla fall undervisning, dels för att det står undervisning i skollagen men också för att det blir svårt att prata om undervisning utan att använda ordet undervisning.

På konferensen Undervisning i fokus - för motivation och lärande kommer vi prata undervisning i massor, både på längden och tvären. För det behövs. Skickliga lärare som försöker utveckla sin undervisningsrepertoar behövs mer än någonsin. Vi vet att sambandet mellan lärares sätt att undervisa och elevers lärande är central. Och vi vet också att det krävs en annan undervisning än vad som traditionellt fungerat för att eleverna ska kunna utveckla Lgr 11 och Gy 11:s förmågor.

Vill du ta del av det här spännande och utmanande mötet så är du mer än välkommen. Jag kommer vara där och lyssna intensivt på de fantastiska lärarna och eleverna som kommer att delta. För att nämna två exempel så kommer två av de tre guldäpplet-finalisterna 2013, Katarina Lycken Rüter och Jonas Lindahl och berättar om sin undervisning.

Om du kommer på konferensen pratar jag gärna vidare om undervisning och lärande där. Om du inte har möjlighet att vara med, mejla mig gärna dina tankar eller lägg in en kommentar här på bloggen.

Hälsar
Petra 

Inga kommentarer: